روغن هسته انگور بخوريم يا نخوريم؟


 

نويسنده:دکتر سيدرضا راست‌منش*




 
روغن هسته انگور از جمله روغن‌هاي جديدي است كه در بازار ايران وارد شده و از اين جهت كه حاوي اسيدهاي چرب با يك باند دوگانه است، به روغن زيتون شباهت زيادي دارد.
از سوي ديگر، روغن هسته انگور ماده‌اي به نام رزوراترول دارد كه يكي از پلي‌فنول‌هاي بسيار قوي و با اهميت در رژيم غذايي است و مي‌تواند از بسياري بيماري‌ها از جمله بيماري‌هاي چشمي، قلبي، كليه و ديابت پيشگيري كند.

نكته‌اي كه مهم است و بايد به آن توجه كرد، آن است كه روغن هسته انگور يا هر روغن ديگري را هر چقدر هم كه مفيد باشد نبايد به‌طور كامل جايگزين ساير روغن‌ها كرد. در تغذيه همواره بايد تعادل و توازن را مورد توجه قرار داد. وقتي مصرف روغن‌هاي جامد را كم مي‌كنيم، مي‌توانيم از روغن‌هاي مايع مثل روغن زيتون، آفتابگردان و هسته انگور استفاده كنيم. اما نبايد روغن‌هاي مصرفي ما فقط روغن هسته انگور باشد. از آنجا كه رزوراترول به حرارت حساس است، نبايد روغن هسته انگور را به قصد پخت و پز حرارت دهيم. حتي اگر روي بسته‌بندي اين روغن نوشته شده باشد: «مقاوم به حرارت»، نبايد از آن براي پخت و پز استفاده كرد زيرا در اين صورت مواد مفيد داخل روغن از بين مي‌روند. بهتر است از اين روغن به‌عنوان روغن سالاد در غذاهايي كه حرارت نمي‌بينند، استفاده شود. طبيعتا خواصي كه در روغن هسته انگور وجود دارد و با مصرف آن به بدن مي‌رسد، با جويدن هسته انگور هم به بدن خواهد رسيد. منتها اين از جمله مواردي است كه نمي‌توان هميشه روي آن حساب كرد.
برخي افراد ممكن است به دليل تنبلي روده‌شان، خراش مري يا حتي به خاطر طعم گس خود اين محصول، تمايلي به مصرف آن نداشته باشند اما اگر اين مشكلات وجود نداشته باشد، مصرف هسته انگور راهي براي ورود رزوراترول به بدن است و مصرف روغنش نيز از مصرف خود هسته انگور راحت‌تر است.

پي‌نوشت‌ها:
 

* متخصص تغذيه، عضو هيات علمي دانشگاه لوم‌پزشكي شهيد بهشتي

منبع:www.salamat.com